טיפים ומאמרים

disaster recovery 1אף אחד לא אוהב להתעסק באסונות ובתרחישים פסימיים, אבל כשזה נוגע להישרדות העסק שלנו אסור לנו להגיד "יהיה בסדר". בסדרת המאמרים הקרובה נספר לכם כל מה שאתם חייבים לדעת על המשכיות עסקית, הקשר לוירוס כופר, גיבוי החומר שלכם, התאוששות מתקלת שרת ועוד.

מהי המשכיות עסקית?

תוכנית המשכיות עסקית (BCP – Business continuity planning) היא שם כולל לתהליך ניהול הסיכונים והתכנון שכל עסק חייב לבצע כדי להצליח לתפקד בזמן משבר. משבר יכול להיות כל דבר שפוגע בתפקוד התקין של העסק. מכיוון שזהו נושא רחב מאד ואין לנו יכולת להתמודד עם מצב של חירום אמיתי (מלחמה, מגיפה), במאמר זה נתייחס רק למשברים שהסבירות שלהם גבוהה ושיכולים לפגוע במערכת המחשוב.

דוגמאות למשברים שאנחנו מתמודדים איתם יום יום אצל לקוחותינו: הפסקת חשמל, תקלת חומרה או תוכנה בשרת, פגיעת וירוס כופר, פריצה וגניבת ציוד, שריפה, חוסר תקשורת בין אתרים מרוחקים ומחיקת חומר בטעות או בכוונה. התמודדות עם משברים מהסוג הזה נקראת DRP) Disaster recovery planning) או תוכנית התאוששות מאסון.

איך מכינים תוכנית בסיסית להמשכיות עסקית והתאוששות מתקלת מחשוב חמורה?

קודם כל, מגדירים מה נחשב בעינינו כחלק קריטי מתפקוד הארגון. אנחנו יכולים להחליט שמחלקה מסויימת (לדוגמה תכנון, ייצור, מכירות וכו'), שירות מסויים (למשל הדואר האלקטרוני, האינטרנט או המרכזיה) או תקשורת בין אתרים מרוחקים.

אנחנו צריכים להגדיר נקודת שחזור רצויה (RPO - Recovery Point Objective)- הזמן המרבי שלגביו אנחנו "מוכנים" לאבד מידע. 

אנחנו צריכים להגדיר מהו משך השחזור (RTO - Recovery Time Objective)- תוך כמה זמן אנחנו מצפים לשוב לפעילות.

נצטרך לכמת מה הנזק שייגרם לנו במצב של נפילה מה ההסתברות שהיא תקרה וכמה זה יעלה לנו במצב אמיתי. כך נוכל להחליט על אילו מערכות ושירותים מגנים מנפילה וכמה שווה להשקיע בזה.

לדוגמה - אם אני מעסיק כמה עשרות עובדים, במקרה של השבתה עלות השכר לבדה תגיע לאלפי שקלים בכל שעה. ברור ששווה לי להשקיע כדי לצמצם את הסבירות למצב הזה למינימום. לכן שווה לנו לתכנן נכון על מה להגן ועל מה לא.

תקלות מחשוב מתחלקות לכמה סוגים:

• תקלת חומרה/תוכנה במערכת המחשוב של המשרד שמשביתה חלק או את כל שירותי המחשוב (לדוגמה תקלות דואר/הדפסה/קבצים/תוכנות ניהול)
• השבתות עקב תקלות אינטרנט/חשמל ותקלות תקשורת פנימית וחיצונית
• אובדן מידע כתוצאה ממחיקת חומר בטעות או בכוונה ע"י עובד
• אובדן מידע כתוצאה מוירוס כופר
• אובדן מלא של שרתים כתוצאה מפריצה/שריפה/תקלת חומרה חמורה

אז איך אפשר להגן על עצמנו מתקלות מחשוב?

כל סוג תקלה דורש התמודדות אחרת. רק שילוב של כל הפתרונות ייתן לנו את הסיכוי הטוב ביותר להימנע מתקלות, ויאפשר לנו לחזור לעבודה באופן מהיר במקרה של תקלה שלא הצלחנו למנוע.

במאמר הבא בסדרה (איך מונעים ומתמודדים עם תקלות מחשוב ותקשורת) נרחיב על פתרונות נוספים ודרכים להתמודד עם תקלות מחשוב ותקשורת.

לשאלות ופרטים נוספים אודות המשכיות עסקית אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר.

השאירו פרטים כאן ומומחה פתרונות שלנו יחזור אליכם
אנא הזן שם מלא
אנא הזן דוא"ל חוקי
אנא הזן טלפון מלא כלל קידומת
אנא הזן שם חברה
Invalid Input
Invalid Input
5