בחלק הראשון בסדרת המאמרים שהכנו לכם בנושא המשכיות עסקית (תוכלו למצוא אותו כאן), סיכמנו שתקלות מחשוב נפוצות מתחלקות לכמה סוגים:
• תקלת חומרה/תוכנה במערכת המחשוב של המשרד שמשביתה חלק או את כל שירותי המחשוב (לדוגמה תקלות דואר/הדפסה/קבצים/תוכנות ניהול)
• השבתות עקב תקלות אינטרנט/חשמל ותקלות תקשורת פנימית וחיצונית
• אובדן מידע כתוצאה ממחיקה/וירוס כופר
• אובדן מלא של שרתים כתוצאה מפריצה/שריפה/תקלת חומרה חמורה
אז איך אפשר להגן על עצמנו מתקלות מחשוב נפוצות?
קודם כל - שקלו מעבר לענן.
מחשוב ענן הוא אמין יותר. התשתיות מוגנות ומאובטחות, והסבירות לתקלה יורדת משמעותית.
לפתרונות ענן לעסקים לחצו כאן.
נשארים בינתיים על פני האדמה? השרתים שלכם במשרד? המשיכו לקרוא.
יש יותר מתשובה אחת לשאלה אין מתמגנים כנגד תקלות מחשוב נפוצות.
כל סוג של תקלה דורש התמודדות שונה.
רק שילוב של כל הפתרונות ייתן לנו את הסיכוי הטוב ביותר להימנע מתקלות, ויאפשר לנו התאוששות מהירה במקרה של תקלה שלא הצלחנו למנוע.
עשרות שנים של ניסיון בטיפול באלפי מערכות מחשוב של מאות לקוחות, איפשרו לנו להבין מה הם הפתרונות האפקטיביים ביותר למניעת תקלות מחשוב, וליצירת מערכת שמאפשרת המשכיות עסקית והתאוששות מהירה ככל האפשר מאסון (Disaster Recovery).
פתרונות חובה למניעת וטיפול בתקלת חומרה/תוכנה במערכת המחשוב של המשרד:
• אל פסק שמגן על השרתים ומחובר לכל המערכות הקריטיות, עוזר מאד למניעת תקלות שנובעות מקפיצות ונפילות מתח.
• חידוש אחריות יצרן לשרתים וציוד קריטי אחר. ציוד חשוב חייב להישמר באחריות יצרן ע"מ לקבל מענה מהיר בזמן תקלה.
• ניטור שוטף של המערכות וקבלת דיווחים אוטומטיים מהשרתים, מכשירי אל פסק וכל המערכות הקריטיות.
שרתים מתקדמים מאפשרים לנו לנטר טמפרטורה, מצב מאווררים, תקינות דיסקים, מתחים בתוך השרת ועוד.
• שימוש ב – IMM/ILO: שרתים מתקדמים מאפשרים לנו לבצע מגוון פעולות גם כשהם תקועים או כבויים.
מערכות אלה מאפשרות טיפול בשרת מרחוק גם במקרה של תקלה ולכן מקטינות משמעותי את זמן הטיפול בתקלה.
• גיבוי מלא שיוצא מהמשרד בתדירות גבוהה בכמה תוכנות שונות, לפחות אחת מהן מאפשרת שחזור של שרתים שלמים במהירות. תוכנות גיבוי לדוגמה – , Windows Server Backup, Arcserve UDP והמומלצת ביותר - VEEAM
• מעבר מלא לשרתים וירטואליים (ע"ג שרת פיזי אחד במשרד) מאפשר קיצור זמן גיבוי והתאוששות מתקלה
• שימוש בכמה שיותר אמצעי שרידות ויתירות (Redundancy) ויצירת כפילות בנקודות קריטיות. לדוגמה:
- שימוש בדיסקים במערך RAID – מאפשר להמשיך לעבוד גם במצב של דיסק תקול
- שימוש בשני ספקי כח בכל שרת – מאפשר להמשיך לעבוד במקרה של ספק כח אחד תקול
- שימוש במספר כרטיסי רשת בשרת במקביל מאפשר לעבוד גם במקרה של תקלה בכרטיס רשת
- שימוש בשני מכשירי אל פסק – אחד לכל ספק כח, מאפשר המשך עבודה גם בתקלת אל פסק
• הקמת שרת נוסף לרפליקציה/אשכול שרתים: ניתן לחבר שרת פיזי נוסף אחד או יותר שיחזיק עליו עותק של המידע והשרתים וייכנס לפעולה במקרה של תקלה בשרת העיקרי, או לחבר שני שרתים (או יותר) שיעבדו בו זמנית כאשכול (Cluster).
• העברת כמה שיותר שירותים לענן (לדוגמה – גיבוי ענן מבוצר כופר לשרתים, דואר אלקטרוני בענן, אנטי וירוס בענן ועוד), מאפשר להוריד עומס מהשרתים ולהיות תלויים פחות בחומרה שנמצאת במשרד ורגישה לתקלות חשמל ואינטרנט.
פתרונות חובה למניעת וטיפול השבתות עקב תקלות אינטרנט/חשמל ותקלות תקשורת פנימית וחיצונית:
• אל פסק בארון התקשורת – לא להתבלבל עם האל פסק שמחובר לשרת: אל פסק בארון התקשורת הוא חובה לכל ארגון. הוא מגן על ציוד התקשורת, המרכזיה, האזעקה, מערכות האבטחה, נתב האינטרנט וכו' מתקלות מתח שעלולות להרוס אותן (או יותר גרוע – למחוק את כל ההגדרות), הוא מאפשר המשך עבודה בזמן הפסקת חשמל (בד"כ לזמן יחסית ארוך כי מדובר במכשירים שצורכים זרם נמוך) והוא חשוב במיוחד כשיותר ויותר שירותים עוברים לענן.
מדי שנתיים יש להחליף מצברים/את כל האל פסק ע"מ למנוע מצב של אל פסק שנחלש. יש לוודא שהאל פסק מחובר בתוכנה לשרתים ומכבה אותם בצורה מסודרת לקראת התרוקנות המצברים.
• גיבוי למתגים (סוויצ'ים) - שימוש בכמה מתגים ע"מ לא להיות תלויים במתג בודד בארון התקשורת ופיזור העמדות בין כמה מתגים. במקרה של תקלה במתג ניתן לרכז את כל חיבורי הרשת במתגים התקינים עד לתיקון התקלה במתג הפגום.
• גיבוי לקו האינטרנט – ניתן לחבר לרוב נתבי האבטחה קו אינטרנט נוסף לגיבוי ואף קו סלולרי שייכנס לפעולה במקרה שכל הקווים כשלו.
• העברת כמה יותר שירותים לענן. לדוגמה - דואר אלקטרוני בענן – העברת הדואר האלקטרוני לענן (שירות 365 של מיקרוסופט לדוגמה) מאפשרת להרחיק מערכת קריטית אחת מהמשרד. נכון שלא נוכל להשתמש בכל שירותי הענן בזמן תקלת אינטרנט אבל נוכל להמשיך לעבוד חלקית. המשמעות היא שבזמן תקלת אינטרנט או חשמל במשרד, דוא"ל ימשיך לזרום לטלפונים, מחשבים ניידים יוכלו לעבוד בצורה כמעט מלאה ומי שמחוץ למשרד לא ירגיש כלל בתקלה.
• מעבר לקווי תמסורת מהירים ואמינים
במאמר הבא בסדרה נרחיב על פתרונות נוספים ודרכים להתמודד עם תקלות שרתים ואובדן מידע.
לשאלות ופרטים נוספים אודות המשכיות עסקית ותקלות מחשוב ותקשורת אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר.